tisdag 2 mars 2010

Spelberoende gubbar och oförstående japaner

Första dagen på stan i Tokyo avklarad! Den blev lång, intressant och dyr.

Jag och Kira (min danske traineekompis) drog ut och kände på pulsen i Shinjuku. Ni vet alla de här bilder ni sett på Tokyo med alla neonljus, pubar och grejer? Det är Shinjuku. Snacka om att bo mitt i smeten.
Japaner är nog det trevligast folk som finns. Hela dagen har folk bugat och bockat mot mig och jag likadant mot dem, förresten det kan nog vara därför de är så korta, och deras vänlighet når inga gränser. Dock hade det underlättat att förstå dem.
Vi skulle luncha på en restaurang där man beställer via en maskin som trycker ut kuponger till en. Självklart så är där inga bilder eller vanlig text, all på japanska tecken så det blev till att chans hejvilt (läs "ta den billigaste"). 30 yen kostade det, perfekt! Lämna kvittot i kassan och allt blev fel. Tydligen kunde man inte beställa det och ingen kunde engelska. Kom en liten japan och försökte och försökte förklara så att han nästan kissade på sig. Vi tog nåt annat för mycket mer men det smakade gott iaf..
Hittade en spelhall också. Gick in. Det liknade en nattklubb först när man kom in. Röken låg tung och det var ett öronbedövande ljud! Massa gamla gubbar so spela nåt omvänt flipperspel med hundratals kulor, man skulle skjuta kulorna uppåt så att de skulle trilla ner i ett visst håll och sen skulle man få tre lika symboler på en enarmad bandit. Fattade ingenting och spela bort 1000 yen. Men det gick bra för andra, många satt med lådvis med kulor. Kul.

Nu orkar jag inte skriva mer.. Skypa istället..
Första dagen på jobbet imorrn!

peace

1 kommentar:

  1. konischiwa!
    hahahaha älskar de restaurangerna där man får en lapp ur en automat, sjukt smart om man förstår vad man beställer..... Har du besökt ngn Izakaya än? Jag vill vara i Tokyo, damn it!
    Ja ne/ becca

    SvaraRadera